Inget ur något: de gyllene bristvarorna

Det blir inget Almedalen för mig i år heller. Inledde några veckors sommarfirande med besök i Astrid Lindgrens Värld häromdagen istället.

Båda företeelserna är lite fascinerande. De är skapta ur egentligen ingenting. Vimmerby är en liten håla i småländska skogarna och Almedalen en anspråkslös liten park på en ö ute i Östersjön.

Att människor åker dit, spenderar pengar och har allmänt trevligt beror enbart på andra människors skaparkraft och idéer. Vi åker dit för upplevelsen, minnena, det sociala sammanhanget och i Almedalens fall antalet visitkort och nya kontakter man har med sig hem.

Tänker ofta på det där att skapa något ur inget i dessa tider av robotisering och globalisering. ”Vad ska vi jobba med när alla jobb automatiserats bort?” blir en allt vanligare fråga på debattsidorna. 

Jag tror att Astrid Lindgrens Värld och Almedalen döljer en del av svaret. Det finns mänskliga ”gyllene bristvaror” som alltid kommer att vara efterfrågade, även i en tid av automatisering och överflöd: upplevelser, social status, hälsa och uppmärksamhet är några. 

Att digitalisera sin verksamhet handlar inte bara om att automatisera processer eller göra kundinteraktioner mer interaktiva. På ett djupare plan behöver man närma sig de gyllene bristvarorna och bli ett mer mänskligt företag – och på den resan kan man lära sig massor av både Almedalen och Astrid Lindgrens Värld. 

1 reaktion på ”Inget ur något: de gyllene bristvarorna”

  1. Ja, som jag brukar säga till mina kunder: Oavsett bransch är det inte särdeles svårt att erbjuda kundkontakt och kvalitet i världsklass. Helt enkelt därför att det kräver uthållighet, gemensamt intresse av arbetet och en sjujäkla sammanhållning. Och en del till, bl a digitaliserade tjänster, men det har väl alla idag? 😉

Lämna ett svar till Johan Lange Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.