Förändringens vindar hos Kodak 2006

Filmen nedan är en intern film gjord av Kodak för att boosta motivationen bland de anställda. Året är 2006. Den 19:e januari 2012 ansöker man om konkursskydd.

Kodak är ett tacksamt exempel på hur digitaliseringen kan sänka ett oförberett storföretag av främst två anledningar:

1. Digitalkameran uppfanns av Kodak, på 70-talet.

2. Vi tar idag fler bilder än någonsin. Tusentals gånger fler än när Kodak var som störst.

Man borde alltså egentligen ha utmärkta förutsättningar att frodas, men man lyckas inte förändra företaget utan fastnar i sin egen framgång som världens största producent av analog film.

Stora organisationers oförmåga att förändra sig ser vi som bekant exempel på precis överallt. Kanske är en film som denna en av de tydligaste signalerna på att slutet är nära.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.