Digitaliseringen och 4 sorters arbete

När vi på Lean Forward AB jobbar med team och organisationer för att hjälpa dem uppnå sina mål pratar vi om 4 sorters arbete:

  1. Affärsprojekt, direkt värdeskapande (för din kund) arbete.
  2. Förbättringsarbete. Sådant som gör att du kan leverera #1 bättre.
  3. Underhållsarbete. Sådant som behövs för att få den existerande ”maskinen” att fortsätta snurra.
  4. Oplanerat arbete. Sådant som kommer in ”från sidan” och hindrar dig från att genomföra något av ovanstående. Den här sortens arbete är oerhört stressande och hindrar dig från att nå dina mål.

Om man inte hittar en bra balans mellan 1-3 kommer man ganska snart drunkna i #4. Digitaliseringen innebär massor av möjligheter att arbeta på #2 så att man göra #1 bättre – och slippa #4.

Det kräver dock att man ständigt ifrågasätter hur man arbetar och avsätter tid och resurser för att förbättra själva systemet som skapar värde för ens kunder. Ett bra sätt att börja är försöka hålla koll på hur stor andel av ens arbete som hamnar i vardera arbetskategori. Börja redan idag!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.