De fyra stegen mot en modig och smart organisation

En stor utmaning för mogna organisationer är att de blir inåt- och bakåtblickande.

De frågar sig själv: vad kan vi? Vad har vi gjort förut? Vad har vi? De fokuserar på att optimera det som redan fungerar.

I en tid av accelererande förändring är detta en farlig inställning. De borde vara utåt- och framåtblickande istället och ständigt söka nya vägar att skapa värde. De borde fråga: vart är världen på väg? Vad vill våra kunder ha idag – och imorgon? Vilken skillnad vill vi göra i deras liv?

Det här perspektivskiftet tar tid men kan brytas ned i 4 steg:

  1. Uppmärksamhet – vad händer ”utanför byggnaden” och hur är det relevant för oss?
  2. Lärande – hur kan vi ta till oss insikter från omvärlden och skapa nytt värde från dessa?
  3. Utforskande – hur kan vi aktivt experimentera och lära för att få nya insikter?
  4. Utmana – hur kan vi utmana oss själva och testa nya, modiga idéer även om de hotar vår nuvarande affär?

Varje steg ovan är ett steg mot en modigare och smartare (i bemärkelsen att lära i hög hastighet) organisation. Somliga kallar den här resan digital transformation, andra kallar den innovation. Jag ser det helt enkelt som grundläggande för hur ett smart och modigt företag ska fungera på 2000-talet. Det är bara att sätta igång. Känner du dig redo?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.