Vad är ett Hackathon?

Hackathons är en snabbt växande eventform där fokuset ligger på skapande och kreativitet. De går kortfattat att beskriva som ”låt oss träffas och bygga något riktigt häftigt ihop på kort tid!” men det döljer sig lite mer än så under ytan.

Hackathons är populära. Du kanske har läst om det kommande (27-29e maj) Traffic Jam i Malmö med fokus på trafik och resande, ReadME i Landskrona (25-26e maj) med fokus på läsande, Wearable Tech hackathon som nyligen hölls i Malmö, Altens hackathon tillsammans med Axis och Sony (23:e maj) eller Hack för Maten med fokus på mat, hälsa och livsmedel den 5-7 september (vi är med och arrangerar så missa inte! 🙂 ). (NOT: detta skrevs 2014.)

4520907461_4833dde632_b

Vinnarna på hackathonet Startup Weekend Lund 2010 demar sin hjärnvågsläsare.

Själv deltog jag på mitt första hackathon, 24 hour business camp 2009. Året efter började jag också arrangera hackathons och det har blivit några stycken sedan dess.

6452901303_2e9eb2480f_b

 

Hacking in progress på Startup Sweden i Stockholm.

Vad är det då som lockar med formatet? Varför har hackathons blivit så populära?

Innan vi försöker oss på att svara på den frågan kan det vara bra att reda ut vad ett hackathon egentligen är. Även om det inte finns någon formell definition av ordet brukar de flesta hackathons följa ungefär samma mönster:

  • Pitchande. En inledande presentation av alla medlemmar, eventuellt följt av ”pitchning” (snabb och säljande presentation) av idéer man vill färdigställa under hackathonet. Den här delen fungerar som en startpunkt för eventet och introduktion av deltagarna. I vissa former av hackathons formas det team runt de mest populära idéerna i samband med pitchandet men det kan också vara så att alla deltagare har sina team färdiga redan vid start. Det viktiga är i alla fall att deltagandet bygger på frivillighet. Man ska vilja jobba med en idé, inte bli påtvingad det.
  • Hackande. Hackathonets huvuddel är naturligtvis själva hackandet. Här måste man förstå betydelsen av ordet ”hacka”. Det handlar om att förstå ett system och kunna anpassa det till att göra det man vill göra. Oftast är det ett rent tekniskt system, som ett programmeringsspråk, men man kan lika gärna ”hacka” en marknad, en organisation eller varför inte en diet eller en livsstil.
    Att ”hacka” något innebär att man hittar kluriga genvägar, att man är kreativ och nytänkande och att man gärna gör något med en lite personlig ”twist”. Ett bra hack är en intellektuell utmaning som kräver ett öppet sinne men också djup kunskap om ett visst ämne. Därför görs det bäst i en grupp bestående av individer med olika bakgrund – något som ett bra hackathon ser till att skapa förutsättningarna för.
  • Demo. En stor del av syftet med ett hackathon, för deltagarna, handlar om att bygga något på kort tid. Man vill testa en idé, genomföra en förändring av något slag eller bara visa upp hur duktig man är på något. Därför avslutas nästan alla hackathons med en demo.
    Ibland finns det en jury inblandad som delar ut ett pris. Demon och ett eventuellt pris är viktigt för att skapa extra motivation och nerv. På ett hackathon jag var med och anordnade låg det 250’000 kr i prispotten (vinnaren valdes av publiken). Då var det verkligen nerver med i spelet när allt hängde på den sista 5 minuter långa demon.

4520862851_f53c3dd562_b

”Yes, we did it!” En skön känsla att ha genomfört ett hackathon.

Många hackathons har en eller flera kommersiella sponsorer eller arrangörer. Anledningarna till att ett företag vill anordna en hackathon kan vara flera men kan sammanfattas med:

  • Innovation. Kanske det mest uppenbara, man vill vara med i ett sammanhang där innovationer blir verklighet. Många hackathons sker också internt, inne på företagen. Då är innovation huvudfokuset. Det blir en möjlighet för anställda att prova nya idéer.
  • Rekrytering. Ett hackathon är ett utmärkt sätt att hitta nya talanger och se dem prestera under lite press.
  • Marknadsföring. Man vill synas i ett positivt sammanhang.
  • Egen produkt som är en plattform. Man har en egen produkt som andra kan bygga på. T.ex. sponsrar Spotify och Soundcloud regelbundet music hack days. Ju fler som bygger applikationer ovanpå deras tjänster, desto bättre är det för dem.

Till sist får man inte glömma den kanske viktigaste anledningen att anordna ett hackathon: det är väldigt kul! Att bygga nya saker och lösa problem tillsammans med andra människor är något djupt tillfredsställande. Ett faktiskt citat från en deltagare på ett hackathon jag var med och anordnade är ”det här har varit den bästa helgen i mitt liv!”. Ett bättre betyg än så kan väl ett event knappast få.

Nyfiken på mer? Hör av dig så anordnar vi ett tillsammans. OK?

/Erik Starck

1 thought on “Vad är ett Hackathon?”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *