Vad är en ”startup” och varför ska du bry dig?

En ”startup” är ett innovativt, nystartat företag som är designat för snabb tillväxt. På sätt och vis är de marknadsekonomins fotsoldater, de som går allra längst fram, vinner de största segrarna och är allra modigast men också tar störst risker.

Ekosystemet runt startups, med epicentrum i trakterna runt San Francisco, är den starkast drivande kraften för disruptiv innovation på planeten. Antalet företag – och ja, faktiskt hela marknader – som förpassats till kyrkogården av de disruptiva krafterna bakom startups är mycket högt. Å andra sidan är rikedomarna som skapats om möjligt ännu större.

Världens högst värderade företag, Apple, var en startup för bara något decennium sedan när de grundlade PC-eran – och lyckades återuppfinna sig själv så mycket att det nästan kan kallas för en andra startup-fas när Steve Jobs åter tog över på 90-talet.

3791281138_a6e6ec7b11
Foto av: chef_ele

Bilden ovan är från video-distributören Netflixs tävling för att optimera sin algoritm för rekommendationer. Netflix förintade nästan på egen hand marknaden för hyrfilmsbutiker genom att skicka DVD-filmer via post. Att bli ”Netflixed”, d.v.s. få se sin marknad förintad av en startup, har till och med blivit ett begrepp och en bok.

Varenda företagsledare som är seriöst intresserad av sitt företags överlevnad gör bäst i att förstå och hålla koll på vilka startups som rör sig i sin marknads gränstrakter. När en startup slår till och lyckas hitta sin ”product/market fit” kan det gå snabbt och vara skoningslöst för alla som står i vägen.

När startup-acceleratorn Startup Bootcamp nyligen tog emot ansökningar för sitt såddkapitalprogram där 10 utvalda startups får en mindre investering för att leverera en första version av sin produkt på 3 månader fick de in 500 ansökningar. Din värsta konkurrent är inte de stora företag som redan är etablerade på din marknad utan två entreprenörer i ett garage. De kommer att slå till där du är svagast och du kommer inte att hinna reagera om du inte är beredd.

Tusentals människor i tusentals företag i tusentals ”garage” arbetar med något som inte kan beskrivas som något annat än ett kontinuerligt sökande efter rätt produkt med rätt affärsmodell på rätt marknad. Sökandet består i att likt hungriga jakthundar söka efter de svaga punkterna på stora marknader.

Det kan vara din marknad, din affärsmodell, din produkt de hittar.

Frågan du som ansvarfull företagsledare måste ställa dig är: är du redo?

(Inlägget ursprungligen publicerat hos The Frank Family.)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *