Drupal vs WordPress vs…?

Så, du har bestämt dig för att bygga om din webbsajt. Bra! Det är egentligen något man bör göra regelbundet, av flera skäl. Jag tänkte här bjuda på lite erfarenheter från att göra större uppdateringar av webbsajter.

Förresten, innan vi börjar. Jag förutsätter att du som läser det här arbetar som marknadschef, som ansvarig för digitala medier eller liknande. OK? Bra, då kör vi.

Ha målet i sikte

En av frågeställningarna du ställs inför när du bygger nytt är: vilket CMS (Content Management System – systemet som hanterar din webbsajt och dess innehåll) ska jag välja?

Det korta svaret är: bry dig inte om det, fokusera på syftet och målet med sajten istället!

Har du har syftet och målet klart för dig? Du kan enkelt testa detta genom att fylla i meningen:

”Jag vill ha ________ (en siffra) antal besökare
och jag vill att ________ (en procent-siffra) av dem
ska ________ (en handling, som att kontakta en säljare eller klicka på köp-knappen).”

Helst ska du ha ett antal sådana mål. Procentsiffran i mitten är sajtens konverteringsgrad. En mycket viktig siffra.

Vill du ta detta ytterligare ett steg ska du inte bara titta på vad besökarna gör utan även hur de kom dit och vad de känner när de besöker sajten tanke och känsla).

Ta kontroll över ditt innehåll

Om det var några år sedan du senast byggde om sajten är sannolikheten stor att din nuvarande sajt är byggd med ett kommersiellt CMS som EpiServer, SiteVision eller Polopoly. Kanske är den ett ”hemmabygge” som någon programmeringskunnig konsult, sommarjobbare eller god vän knåpat ihop på egen hand. (Tro mig, det finns verkligen alla möjliga sorters varianter där ute. Du är inte ensam.)

Oavsett vilket system du har idag uppstår det genast en utmaning vid bygget av en ny sajt: du måste hantera allt ditt gamla innehåll (”content”) på ett bra sätt. Antagligen vill du migrera (flytta) det över till din nya plattform.

Tänk då på att Google har indexerat din nuvarande sajt och gett varje sida en viss tyngd i sin enorma databas över webbsidor. Google håller reda på alla sidorna genom dess URL (den som brukar se ut så här: http://digitaltransformering.se/drupal-eller-wordpress-eller/ och syns i webbläsarens adressfönster). Byter du system och samtidigt alla URL:er kommer Google att tappa bort all information om din sajt. Du vill inte att detta ska hända.

Nämner du detta för din utvecklare kommer hon antagligen börja prata om saker som ”HTTP 301” (ett sätt att berätta för Google att URLen är flyttad) eller export- och importscript. Det här viktigt att ha kontroll över då det gör beroendet till ett specifikt CMS mindre och flytten billigare. Ökad flexibilitet och lägre pris – vem säger nej till något sådant? Så se till att ta kontroll över ditt innehåll!

Att välja plattform/CMS

Nu vet vi att målet och syftet med den nya sajten är viktig och att existerande innehåll måste migreras. Vilken plattform ska man då välja?

Valet av plattform är inte enkelt och du kommer att få höra i det närmsta religiösa argument för och emot olika tekniker då de flesta (såklart) har affärsmässiga eller personliga skäl att föredra det ena eller det andra. Samtidigt är det ett val du kommer att få leva med länge och det kan få stora konsekvenser för vad du kan göra med din digitala plattform. Därför behöver du vara förberedd.

Frågor du kommer att behöva ha svar på är hur viktigt är t.ex…

  • …användarvänlighet för redaktörerna?
  • …hur enkelt det är att göra grundläggande sökmotoroptimerande (SEO) åtgärder såsom en bra URL-struktur?
  • …tillgång på utvecklare kunniga i systemet? Hur enkelt är det att anställa kunnigt folk? Byta leverantör?
  • …open source eller stängd licens?
  • …storlek på ekosystem av extra moduler och ”plugins” eller färdiga teman?
  • …tillgång på litteratur och kurser om systemet. Hur dyrt är det att lära sig på olika nivåer, från nybörjare till avancerad utvecklare?
  • …hur enkelt är det att skilja på designers och programmerare när man bygger sajten så att de kan arbeta var för sig snabbt och enkelt?
  • …kompatibelt med existerande IT-system, t.ex. för användarhantering (oftast ett kundvårdssystem/CRM-system eller din interna IT-struktur)?
  • …avancerad åtkomstkontroll (olika användare har olika rättigheter på olika delar av sajten)?
  • …ska samma system användas för ert intranät? Det kan finnas en poäng i att använda samma lösning internt som externt.
  • …komplicerade innehållsstrukturer eller enkla sidor? Har ni t.ex. innehållsobjekt med särskilda fält, relationer till varandra etc.?
  • …enbart webb eller ska CMS:et användas även för print?
  • …hur det ska hostas (var det ska installeras och köras) och hur det passar in i din nuvarande serverpark? Java eller .Net eller PHP eller något annat?

Detta är bara ett axplock av frågor du kommer att ställas inför. Floran av produkter på marknaden är också enorm så jag tänker göra det enkelt för mig själv och fokusera på tre varianter (som av en slump just de tre varianter jag själv har störst erfarenhet av – se där hur valet ofta görs av personliga skäl om du frågar någon efter bästa alternativet):

  • WordPress. Världens överlägset mest spridda CMS som driver ca en fjärdedel av samtliga sajter på nätet (i vissa mätningar ännu fler).
  • Drupal. Brukar slåss med Joomla om andra-platsen på listan över störst marknadsandel.
  • Bygg själv. Behöver inte betyda att man bygger allting själv men man tar ett betydligt större ägarskap över sin webb-plattform än om man använder sig av standardsystemen.

Vad får det kosta?

Att låta pengarna avgöra är ett tämligen enkelt sätt att fatta beslut. Så låt oss börja där.

Om din budget är under 10’000 är valet enkelt: välj WordPress. Köp ett färdigt tema (kostar oftast under en tusenlapp) och spendera resten på att anpassa utseendet och skapa bra innehåll.

Om din budget är under 100’000 är valet möjligen lite knepigare men jag skulle ändå säga: välj WordPress. Nu kan du dock lägga pengar på ett eget tema och möjlig integration med andra system du har. Ja, också var det ju det där med att ta hand om ditt gamla innehåll. (Det är faktiskt så här vi på Frank Family själva har gjort. Vi vill lägga mycket resurser på innehåll som den här posten men behöver ingen komplicerad sajt.)

För projekt mellan 100’000 och miljonen börjar det bli komplicerat. Nu är dina krav högre. Antagligen har du en större sajt med flera undersektioner och olika användarrättigheter, du kan ha flera redaktörer och flera olika sorters innehåll. Det är nu WordPress kan börja kännas lite trångt och alternativ som Drupal är ett bättre val.

Valet är dock inte så enkelt. Vill du ha en infrastruktur för att t.ex. bygga ett antal produktsajter med olika utseende men där varje sajt är tämligen enkel – ja, då är WordPress ett utmärkt val.

Vill du å andra sidan bygga en mer användardriven sajt, där det kanske finns diskussionsforum, grupper, bilduppladdning från användarna, internt meddelandesystem etc etc, ja då är Drupal med största sannolikhet det bättre valet.

Låt dock inte valet avgöras av besökarantalet. Sony Mobile är en av världens 2000 mest besökta sajter enligt analysföretaget Alexa – och de har valt WordPress för sin publika webb. När besökarna är så många måste du ändå lösa det med extern cachning (all data lagras på supersnabba, men relativt dumma, maskiner).

Om du är seriös med din digitala satsning (vilket man, ärligt talat, 2013 inte har någon som anledning att INTE vara) så betraktar du inte sajtbygget som ett engångsprojekt utan ett ständigt pågående förbättringsarbete. Då behöver ditt företag inte vara jättestort för att budgeten ska överstiga en miljon (om året). Nu har du antagligen anställda egna utvecklare eller jobbar väldigt nära en webbyrå.

Produkterna du säljer har antagligen stora digitala inslag, eller åtminstone kan du använda digital teknik för att kraftigt öka produktupplevelsen. Då räcker inte CMS:ernas standarduppsättning. Du måste till en allt högre grad bygga egna lösningar.

De flesta CMS (inklusive WordPress och Drupal) har någon slags stöd för extra moduler som adderar funktionalitet. Problemet med detta är – om man bygger något mer avancerat – att man försöker bygga om ett CMS till något annat. Även om såväl Drupal som WordPress är flexibla plattformar kan det vara bättre att dela upp funktionaliteten i separata system. Det är lite som att använda en kraftfull fällkniv med massor av funktioner jämfört med ett nischat specialverktyg. Fällkniven är möjligen mer flexibel men det blir snabbt sämre än specialverktyget för en viss uppgift.

Detta är en av flera anledningar till att du bör bygga ett API. Rätt utfört kan du få en digital infrastruktur som gör dig mer snabbrörlig och innovativ samtidigt som du drar nytta av de kraftfulla funktionerna i ett CMS.

Du har då tagit steget från hemsida till digital plattform och är väl förberedd för nätets alla utmaningar och möjligheter.

Slutligen

Några fler saker att tänka på.

  • Webb-analys. Installera Google Analytics (eller motsvarande). Det finns ingen ursäkt idag, 2013, att inte ha stenkoll på var ens besökare kommer från, hur många de är och vad de gör på din sajt. Jag vill nästan kalla det tjänstefel av en marknadschef som inte har koll på detta.
  • Mobilt. Egentligen borde du börja här. Enligt analysföretaget Gartner passerar mobilen datorn som vanligast sätt att nå nätet på redan i år! Om du har skött föregående punkt har du såklart redan koll på hur många besökare du får från mobiltelefoner – om inte, dags att göra läxan! Börja betrakta mobiltelefonen som din huvudsakliga webbsajt redan idag. Om den inte är det nu kommer den nämligen att vara det snart.
  • Prestanda. Håll ögonen på hur snabb din sajt är. En snabb sajt ger ökad konvertering och uppskattas av både besökare och Google. Snåla inte på hostingen (miljön som din server lever i).
  • Innehåll. En bra webbsajt är en levande webbsajt. Har du en innehållsstrategi som ser till att hålla sajten vid liv? I ett tidevarv när alla företag är mediaföretag har du faktiskt inte råd att inte vara det. Dags att starta en social kundtidning på nätet? En egen webb-TV-kanal? En blogg?

Puh! Det blev ett långt inlägg och då har jag ändå bara skrapat på ytan. Det finns väldigt mycket att tänka på när man bygger en ny hemsida och ännu mer att tänka om man vill lägga grunden för en digital plattform (ett ämne jag säkert kommer att återkomma till). Hoppas att den här texten åtminstone gett dig lite inspiration och idéer om var du ska börja leta.

UPPDATERAT 25/5 2014: En riktigt bra genomgång över vad din sajt ska innehålla hittar du här.

Not: Inlägget ursprunligen postat hos The Frank Family.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *