De 5 digitala bjässarna

Bilden ovan visar vilken fantastisk tillväxt de fem stora tech-bolagen Apple, Alphabet (Google), Microsoft, Amazon och Facebook haft de senaste åren. De tillhör nu de fem högst värderade företagen i världen, en lista som tidigare dominerats av olje-företag (Exxon), banker (Citibank) och industriteknik (General Electric).

Vad är det som utmärker dessa företag? Hur har de lyckats uppnå massiv impact på global skala?

Till att börja med har samtliga ett väldigt tydligt Product Promise, dvs ett krispigt löfte till kunden att de löser ett viktigt problem. Ungefär så här kan man beskriva deras olika löften:

  • Facebook: ”vi lovar att du ska hålla dig uppdaterad om vad som händer”.
  • Microsoft: ”vi lovar att din dator kan köra de applikationer du behöver”.
  • Google: ”vi lovar att hitta svar på det du söker efter”.
  • Apple: ”vi är världens enda luxury brand i tech. Du vet att du vill ha våra produkter därför att just du är unik och förtjänar det bästa.”
  • Amazon: ”vill du köpa något, vad som helst, vi har det, billigare än någon annan och du får det snabbare levererat.

Naturligtvis är deras produktportfölj mer diversifierad än så, men nyckeln till deras framgång är tveklöst att de fokuserat stenhårt på att uppfylla ett för användaren viktigt löfte. Gärna ett som passerar tandborst-testet: användaren behöver lösa problemet dagligen.

En annan viktig faktor är att de bibehållit en kultur av risktagande och innovation. Särskilt tydligt är detta hos Amazon, vars huvudkontor är döpt till Day One för att påminna alla om att stanna kvar i startup-fasens tankesfär av lärande och experimenterande.

Dessutom har Amazon en klar bild över vilka First Principles som råder på deras marknad.

En First Principle är en fundamental sanning som inte kommer att ändra sig över tiden. I Amazons fall summeras detta av grundaren Jeff Bezos som tidigt sa att han inte kan tänka sig någon kund som vill ha sämre utbud, längre leveranstider och högre priser. Dessa tre parametrar har fått styra Amazon sedan dess. Strategin blir tydlig: öka utbudet, korta leveranstiderna och sänk priserna. Repetera.

För att summera:

  1. Ett tydligt löfte om att lösa ett för användaren viktigt problem som passerar tandborst-testet.
  2. En kultur av risktagande och innovation.
  3. En förståelse för vilka First Principles som råder på marknaden – saker som inte förändras av teknikutvecklingen.

Naturligtvis krävs mer än detta för att bli ett av världens högst värderade företag men jag vill hävda att utan ovanstående kommer du inte att lyckas. Håller du med? Lämna gärna en kommentar nedan!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *