Digitalisering, mänsklighet och ”unbundling”

Robotiseringen, alltså att en allt större del av arbetsuppgifterna i vårt samhälle utförs av maskiner, är åter i ropet. Nu senast i en artikel i DN Jobb & Karriär. Artikeln inleds med att berätta om ett hotell som skaffat en robot i receptionen. Kommer receptionisten att ersättas av robotar i alla företag?

Det finns ett begrepp som är relevant i sammanhanget: unbundling (ursäkta svengelskan). När digitaliseringen börjar genomsyra något blir detta något uppdelat i beståndsdelar. Det har tidigare hållits samman av fysikens tröghet men blir i digitalt tillstånd upplöst. Bilen, t.ex., kan grovt förenklat ses tillfredsställa tre behov: logistik, körupplevelse och status

Så länge bilen är en fysisk artefakt kommer den att behöva leverera dessa tre i samma produkt (till varierande grad såklart, en BMW och en Skoda trycker på olika knappar hos köparen) men när den blir digital och autonom (självkörande) och en tjänst (Uber, Lyft) sönderdelas den samtidigt som produkt.

Samma sak händer med receptionisten. Någon sitter med sitt Excel-ark och betraktar receptionisten som en ren informationsbärare, ungefär som en sökmotor. Men en (bra) receptionist är ju mer än så, bl.a. den första mänskliga kontakten många har med ditt företag. 

En smart robotisering av en verksamhet ser till att ”unbundla” på rätt sätt så att man kan förstärka på rätt ställe utan att plocka bort kanske det som var det mest värdefulla från första början. Att digitalisera din verksamhet ska göra den mer mänsklig – annars gör du fel.

(Tack till Per på Infontology för blogg-inspiration.)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *